KRM

Jan Groth-arkivet

Tilgjengelig hos Stavanger byarkiv

Jan Groth hadde et nært forhold til kunstmuseet i sin egen fødeby Stavanger, og i 1995 donerte han sitt saks- og dokumentasjonsarkiv til museet. Dette arkivet er nå blitt tilgjengelig for offentligheten gjennom arkivportalen til Stavanger byarkiv. Arkivmaterialet har blitt avlevert i bolker. Det overleverte arkivmaterialet har i overveiende grad vært ordnet av Benedikte Groth. Hennes og Jan Groths egne ordningsprinsipper er beholdt. I den grad det har vært behov for andre ordningsprinsipper er disse opprettet av Stavanger kunstmuseum ved Vibece Salthe.

Arkivet inneholder korrespondanse, mapper om enkeltkunstverk, utstillingsmapper, fotografier og referansemateriale. I tillegg finnes det dokumenter etter Steingrim Laursen og Benedikte Groth.

Kunsthistoriker Karin Hellandsjø har donert bakgrunnsmateriale knyttet til hennes mangeårige arbeid med Jan Groths kunstnerskap. Brorparten av materialet er knyttet til hennes arbeid med monografien Tegn. Jan Groths kunst (2001) samt boken Jan Groth – drawings 1967-2017 (1018). Monografien om Groth ble utgitt i forbindelse med den store utstillingen Tegn. Jan Groths oeuvre organisert av Museet for samtidskunst og kuratert av Karin Hellandsjø.

Jan Groth-arkivet er tilgjengelig for allmennheten, og befinner seg på Arkivenes hus i Stavanger. Les mer om arkivet her


Foto: Thor Brødreskift. I 2017 var Groth årets festspill-utstiller i Bergen. Fotografiet viser veggtegning fra Festspillutstillingen ved Bergen Kunsthall.


Jan Groth (19382022) er en av Norges mest markante, modernistiske kunstnere med en betydelig internasjonal karriere. Gjennom mer enn 60 år utviklet han et særegent og konsistent kunstnerskap preget av et fortettet uttrykk sentrert rundt streken som uttrykksmiddel.

Groth startet som maler, men gikk raskt over til å jobbe med gobeliner og tegninger. Allerede i 1961 etablerte han gobelinatelier på Nord-Sjælland sammen med den profesjonelle veveren Benedikte Groth (dansk, født Herlufsdatter Hansen, 1933–2015).

Foto: Erling Mandelmann. Groth og den danske veversken Benedikte Herlufsdatter etablerte atelier-, arbeids-, og bofellesskap på starten av 1960-tallet. Benedikte var en aktiv medspiller i utførelsen av Groths gobeliner. Fotografiet er fra 1965 og viser Benedikte og Jan Groth i gobelinatelieret i Bråde på Sjælland.


Det var i dialogen mellom tegninger og gobeliner Groths karakteristiske formspråk oppstod – et formspråk som gjorde ham internasjonalt anerkjent, og som førte til en utstrakt utstillingsvirksomhet over store deler av verden fra 1970-tallet og framover. Gjennom flere tiår pendlet Groth mellom New York, Danmark og Norge, og i 12 år (1982–1994) var han professor ved New York School of Visual Arts.

Foto: Erik Sæter Jørgensen, fra utstillingen "Jan Groth - forløp og volum" på Stavanger kunstmuseum, 2022