Arrangement

Boklansering

Innholdsrik bok om Jan Groths kunstnerskap

22. jun. 2023 KL. 18:00 - 19:00

Vi inviterer til lansering av boken Jan Groth - Forløp og volum.

Bokens redaktør og hovedforfatter Vibece Salthe vil presentere boken i en samtale med Jan Groths mangeårige gallerist Espen Ryvarden og museets avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland.

I fjor sommer viste Stavanger kunstmuseum utstillingen Jan Groth - Forløp og volum. Flere monumentale gobeliner hang side om side med smale skulpturer som lente seg mot veggene. Tegningene i utstillingen viste hele spennet fra det skjøre, hviskende til det mer markante. Et eget rom viste fire monumentale tegninger oppført direkte på veggene. Jan Groths (19382022) kunstnerskap kan med rette beskrives som unikt. Gjennom sin mangeårige karriere viet han all oppmerksomhet til selve grunnsteinen i kunsten; nemlig linjen. For hva er vel kunstens opprinnelige opphav, om ikke nettopp den? Linjen er tegningens forutsetning og Groth har undersøkt den i detalj. Det som ligner en hurtig strek, er arbeidet frem i et langsomt tempo. Dens nyanser av trykkforskjeller, fargeskalering og krumninger er møysommelig frembrakt via vevning, tegning og skulpturmodellering.

Boken som er utviklet i forbindelse med utstillingen Forløp og volum, har blitt et betydningsfullt kunnskapsgrunnlag for forståelsen av Groths kunstnerskap med artikler av Karin Hellandsjø, Vibece Salthe samt en samtale om Groths kunstnerskap med kunstnerne Ask Bjørlo og Kiyoshi Yamamoto. Utstillingen vil være av spesiell verdi fordi den i stor grad synliggjør kunstnerens eget blikk på sitt arbeid.

Arrangementet finner sted i museets foaje og det vil være mulig å nyte forfriskninger under arrangementet.