Arrangement

Foredrag om Ekeland

Øivind Storm Bjerke om Arne Ekeland

02. feb. 2023 KL. 18:00 - 19:00

Professor i kunsthistorie Øivind Storm Bjerke har skrevet bøker og kuratert en rekke utstillinger om Arne Ekeland. Vi har invitert Storm Bjerke til kunstmuseet for å snakke om Ekelands kunst i lys av vår aktuelle utstilling Budskap fra folket - Arne Ekeland og Reidar Aulie.

Velkommen til et interessant kunsthistorisk foredrag om Arne Ekeland, en av kunstnerne i Halvdan Hafstens samling.

Øivind Storm Bjerke er en norsk kunsthistoriker og tidligere museumsleder. Han har vært intendant i Trondhjems Kunstforening/Trøndelag Kunstgalleri 1984–89, bestyrer av Kunst på arbeidsplassen 1987, førsteamanuensis ved Henie-Onstad Kunstsenter 1989–97 og direktør ved Norsk Museum for Fotografi – Preus Fotomuseum i Horten 1997–2002. I 2002 ble han professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. I 2002 kuraterte Storm Bjerke utstilling med Arne Ekeland i Stavanger kunstmuseum.