Arrangement

Kapittel 2023

Adopsjon i litteratur og billedkunst

24. sep. 2023 KL. 13:00 - 14:15

Erfaringer fra adopsjon i litteratur og billedkunst

I denne samtalen møtes forfatter Synne Sun Løes og scenekunstner Uma Feed. På ulik måte tar de begge med sine personlige erfaringer fra å være adoptert inn i sitt kunstneriske virke. Vi snakker om håp, tap og kroppens minne i litteratur og billedkunst.

Samtalen innledes med visning av videoverket 유일한 이야기 The Only Story (2019) av Uma Feed. Synne Sun Løes vil lese et utdrag fra sin bok Ingen kan spytte på et smilende ansikt (Cappelen Damm, 2023). Samtalen ledes av Helga Nyman, kunsthistoriker og konservator ved Stavanger kunstmuseum.

Uma Feed (f. 1982 i Seoul, Sør-Korea) er utdannet skuespiller og jobber som frilans scenekunstner og regissør. I sitt kunstnerskap er Feed opptatt av eksistensielle spørsmål, identitet og definisjonsmakt og hun belyser ofte temaer fra et fra et selvbiografisk ståsted. Feed er også en aktiv samfunnsdebattant og hennes siste kronikk ble en del av antologien Norsk nok - tekster om identitet og tilhørighet (Red. Mala Naveen, Res Publica: 2022). Performancen Ekko hadde urpremiere på RIMI/IMIR Scenekunst i 2018 og er forløperen til filmen 유일한 이야기 The Only Story (2019). Filmen vant Vardøprisen på Crossing Film Festival 2022 og er nylig solgt til innkjøpsordningen Filmbib.

유일한 이야기 The Only Story (14:19 min)
Uma er adoptert, og så lenge hun kan huske har hun stilt spørsmål rundt sin egen adopsjon. Dette er hennes personlige historie hvor hun tar et oppgjør med den typisk norske tankegangen rundt adopsjon. Nå er tiden kommet for å ta tilbake narrativet. Dette er Umas historie å fortelle, og kun hennes. Den godtatte, «stuerene», lykkelige adopsjonshistorien står for fall.

Synne Sun Løes (f. 1975) er forfatter og psykiatrisk sykepleier. Hun debuterte i 1999 med romanen Yoko er alene og har siden skrevet skjønnlitteratur for både ungdom og voksne. I 2002 fikk hun Brageprisen for ungdomsromanen Å spise blomster til frokost. I år er hun aktuell med Ingen kan spytte på et smilende ansikt som har fått svært gode kritikker. Synne Sun Løes arbeider som samtaleterapeut og gruppeterapeut ved Vinderen voksenpsykiatriske avdeling.

Essaysamlingen Ingen kan spytte på et smilende ansikt (Cappelen Damm, 2023) tar utgangspunkt i Synne Sun Løes egne erfaringer av å være adoptert. I et knippe personlige essays tar Løes for seg grunnleggende spørsmål knyttet til identitet og undersøker dem gjennom prismer som blant annet psykoanalyse, epigenetikk, tilknytningsteorier og kroppens minne.

Vi anbefaler også filmen Forget me not (2019) på Kapittel Film samme dag kl. 15.30. Filmen vises i samarbeid med Fra SEL til SVG, Koreansk kulturfestival. Introduksjon og påfølgende Q&A med regissør Sun Hee Engelstof.

Bilder (fra venstre):
(1) Synne Sun Løes, foto: Blunderbuss/Anna-Julia Granberg
(2) Bokomslag Ingen kan spytte på et smilende ansikt (2023)
(3) Plakat 유일한 이야기 The Only Story (2019)
(4) Uma Feed, foto: privat