Arrangement

Kunstnerpresentasjon

Linda Soh Trengereid

20. apr. 2023 KL. 18:00 - 19:00

I forbindelse med utstillingen BLUNK | Trond Mohns samling inviterer vi noen av kunstnerne til å presentere sitt kunstnerskap. I utstillingen får vi se kun ett verk av hver kunstner og vi er nysgjerrige på hele kunstnerskapet. Derfor inviterer vi til kunstnerpresentasjoner hvor kunstnere kan vise flere verk og sette verket sitt i utstillingen i en sammenheng.

Denne torsdagen har vi invitert Linda Soh Trengereid (f. 1984). Hun arbeider med malerier og i utstillingen viser vi verket Where you go I follow #10 som er laget i 2022.

Her er hva Linda Soh Trengereid skriver om sin praksis:

"I maleriene mine jobber jeg med å balansere et uttrykk som ligger mellom det faktiske og det fiktive, en slags form for magisk realisme hvor motivene er løsrevet fra en bestemt tid og et spesifikt sted. Jeg jobber serielt, i varierende størrelser, fra det små og intime til store format som fyller hele synsfeltet.

Bakgrunnen min som adoptert fra Sør-Korea er ofte en underliggende påvirkning for arbeidene mine, og fungerer som et ankerpunkt, ut i fra hvor jeg kan utforske skiftende og løsrevne narrativ.

Jeg jobber gradvis og lagvis med kull og akryl frem mot et resultat som blir til en hybrid mellom maleri og tegning. Ofte får akrylmalingen viske ut deler av tegningen, noen steder jobber jeg opp igjen detaljer med kull, noen steder med maling og pensel. Menneskene i arbeidene mine er fraværende eller fremstår som tomme partier med ubehandlet lerret hvor maling har fått blø delvis inn. Figurene blir definert av det omkringliggende landskapet, heller enn å bli modellert frem. Maleriene mine kan gi assosiasjoner til håndkolorerte foto og grafikk men med klare maleriske og tegnede kvaliteter."

Linda Soh Trengereid fullførte master i kunst ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 2011.
Siden da har hun bodd og arbeidet i Bergen.

De siste årene har hun blant annet hatt soloutstillinger på Visningsrommet USF i Bergen (2021), Voss kulturhus (2018), Kunstgarasjen i Bergen (2017) og Galleri LNM i Oslo (2016).
Hun har deltatt på gruppeutstillinger som Høstutstillingen (2021), Vevringutstillinga (2016) og Vestlandsutstillingen (2016), og stilt ut på Stavanger kunstmuseum (2023), Kristiansand Kunsthall (2022), QB Gallery i Oslo (2022), MELK i Oslo (2022), Tegnerforbundet i Oslo (2022), Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal (2021) og Galleri BOA i Oslo (2018).
Verk er innkjøpt av blant andre Haukeland universitetssjukehus, Universitetet i Bergen og Fana Kulturhus. Hun har offentlige utsmykninger ved REV Ocean (2020), Tertnes VGS (2018-2019) og Klostergarasjen i Bergen (2015).