Misaki Kawai

Moko Moko Club

25. mai 2024 - 02. mar. 2025

I utstillingen Moko Moko Club kan du bli kjent med flere vesener i Misaki Kawais kunstneriske univers. Den gigantiske skulpturen Arty er en hund som publikum kan klappe og gre med hjelp av store kammer. Utstillingen viser også en helt ny film med spesialkomponert musikk. I museets verksted, Studio NONA, kan du delta i kreative aktiviteter som er utviklet i samarbeid med kunstneren. Gjennom utstillingsperioden vil det holdes flere workshops med produksjon av kostymer, dukker, animasjon og elektronisk musikkproduksjon.

Den fargerike fantasiverdenen til Misaki Kawai er inspirert av barns lek og kreative utfoldelse, en filosofi som hun kaller «Art for Play». Hun dyrker leken og kreativiteten i hverdagslivet og åpner opp for nye måter å erfare kunst på. Søte dyr og merkelige vesener har en fremtredende plass i hennes kunst. De har tydelig karakter og er laget med både omsorg og humor.

Kunstverkene skaper en fantasiverden som kan virke barnslig og drømmeaktig, men som er tett forbundet med en internasjonal hybridkultur. Kunsten til Misaki Kawai trekker både veksler på popkunstens univers og på japansk samtidskultur. Uttrykket hennes spiller på interessen for det søte i japansk kultur, såkalt "kawaii", og på stilen Heta-uma som kan oversettes med «dårlig, men bra». Undergrunnsbevegelsen Heta-uma var en reaksjon mot den offisielle mangaens polerte stil i 1970-tallets Japan og benyttet seg av et bevisst naivt og «stygt» formspråk.

Moko Moko betyr «fluffy». Det er et såkalt onomatopoetikon – et lydmalende eller lydhermende ord. Slike ord er vanlige i det japanske språket, men opptrer i de fleste språk. Ord som beskriver lyder av ting eller dyr er typiske onomatopoetikon, som for eksempel mjau, voff eller pling. Moko Moko er beskrivende for de myke og lodne skulpturene til Misaki. Dette er en klubb med fluffy dyr som du kan bli en del av!

Misaki Kawai er født i 1978 i Kagawa, Japan, og vokste opp i Osaka. Hun deler sin tid mellom Øst-Asia, USA og Danmark og har en omfattende internasjonal utstillingsvirksomhet. Misaki Kawai arbeider i en rekke ulike medier og materialer, fra interaktive skulpturer i plysj og kunstig pels til maleri, tegning og tekstil. Verkene hennes kjennetegnes av en lavteknologisk «hobby-estetikk» og er fargerike, overdådige og humoristiske. Hun samler på ting og materialer fra sine reiser og inkorporerer dem i sine verk. Elektronisk musikk og video er også en del av hennes kunstpraksis, i tillegg til design av kleskolleksjoner, bruksgjenstander og kunstnerbøker. Moko Moko Club er Misaki Kawais første utstilling i Norge.

NONA
Utstillingen er en del av en utstillingsserie spesielt rettet mot barn og unge på Stavanger kunstmuseum. Under paraplyen NONA inviterer vi norske og internasjonale kunstnere til å vise verk som utforsker ulike former for deltakelse, samspill og lek. Utstillingene inviterer publikum til å delta i ulike kreative prosesser. Hensikten er å knytte sterkere bånd mellom det å se og gjøre, og formidle ulike kunstneriske metoder og teknikker til publikum.

Publikum i alle aldre ønskes velkommen i utstillingen, men vi minner om at barn må ha følge av en voksen og at kunstverkene må behandles med omsorg og varsomhet.

Bilde: Misaki Kawai, Arty, Malmö Konsthall (2011). Foto: Helene Toresdotter.