KRM
Utstilling

Nona: Jacob Dahlgren

Se utstillingen digitalt

18. jan. 2020 - 07. mar. 2021

Den svenske kunstneren Jacob Dahlgren (f. 1970) mener at kunsten er en viktig del av livet. Hans kunst kjennetegnes av sterke farger som kombineres i striper eller andre grafiske mønstre, og ofte med hverdagslige ting i nye komposisjoner. Vi er glade for å kunne presentere den aller første utstillingen av Jacob Dahlgrens kunst i et norsk kunstmuseum. I samarbeid med kunstneren har vi valgt ut arbeider som reflekterer over formenes og fargenes potensiale og som inviterer til aktiv deltakelse i kunstopplevelsen.

Det første verket du møter i utstillingen består av svarte og hvite badevekter som ligger utover gulvet og former et abstrakt, geometrisk mønster. De tåler at du går på dem og når du setter ned foten på en vekt begynner de små displayene med digitale nummer å blinke. En annen skulptur er laget av fargede silkebånd som henger fra taket. Også her kan publikum gå inn i verket og både oppleve hvordan fargene settes i spill foran øynene og hvordan de kjølige silkebåndene glir over ansiktet. Utstillingen viser også veggskulpturer, såkalte relieffer, med tommestokker og kleshengere - arrangert i abstrakte mønstre og minimalistiske former. Det handler om å leke seg med hverdagslige gjenstander og se nye sammenhenger og former i kjente omgivelser. I utstillingen vises også to videoverk som tar utgangspunkt i Dahlgrens livslange prosjekt med å samle på og kle seg i stripete T-skjorter; hver dag - resten av livet. Jacob Dahlgren bor og arbeider i Stockholm. Han er utdannet ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm og representerte Sverige i den nordiske paviljongen på Veneziabiennalen i 2007 med verket I, the World, Life.



UTFORSKNING AV DEN ABSTRAKTE KUNSTENS MULIGHETER

Jacob Dahlgrens kunstnerskap preges av en undersøkelse av den abstrakte kunstens muligheter og han bruker seg selv aktivt i denne undersøkelsen. I et pågående kunstprosjekt ikler han seg stripete T-skjorter og gensere hver dag. Daglig dokumenterer han seg selv i et fotografi som så inngår i ulike kunstverk; fotografier, filmer og malerier. I utstillingen er det to verk som viser Dahlgrens T-skjorteprosjekt på ulik måte. I videoverket I (2019) får du innblikk i denne daglige dokumentasjonen gjennom en timelapse video av Dahlgrens selvportretter de siste 10 årene.

Jacob Dahlgren, I, 2019. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.

I dag består denne samlingen på om lag 1500 T-skjorter. Alle T-skjortene blir nummerert og arkivert i Dahlgrens studio. Videre blir de fotografert og laget abstrakte bilder av. I verket Neoconcrete Space er de digitale stripene basert på 1000 T-skjorter og gensere fra Dahlgrens samling.

Jacob Dahlgren, Neoconcrete Space, 2013.

PUBLIKUMS DELTAKELSE

Dahlgren inviterer også publikum til aktiv deltakelse og til å bli medskapere i hans kunstprosjekter. Blant annet undersøker han fargenes og formenes potensiale gjennom workshops og ulike sosiale aktiviteter. En slik undersøkelse finner man i verket No Conflict no Irony (I Love the Whole World). Dette verket ble laget i samarbeid med elever fra Godalen videregående skole som deltok på en workshop sammen med Dahlgren i januar 2020. Elevene fikk i oppgave å lage abstrakte flagg og de fikk selv velge formuttrykk og farger. Dahlgren bestemte deretter rekkefølge på flaggene, som nå henger foran inngangspartiet til museet.

Jacob-Dahlgren-No-Conflict-No-Irony-I-Love-the-Whole-World-samarbeid-med-elever-og-lærere-fra-Godalen-VGS-Foto-Oddbjørn-Erland-Aarstad-14.jpg#asset:11730Jacob Dahlgren, No Conflict no Irony (I Love the Whole World), 2020. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.

Dahlgrens fokus på publikums aktive deltakelse finner man også i The Wonderful World of Abstraction (2016). Dette levende maleriet består av 6400 silkebånd som henger fra taket. Publikum inviteres inn i verket og gjennom kontakt og fysisk aktivitet møter du ikke kunsten bare med øynene, men med hele kroppen.

Jacob-Dahlgren-The-wonderful-world-of-abstraction-2012-Foto-Oddbjørn-Erland-Aarstad-1.jpg#asset:11731

Jacob Dahlgren, The wonderful world of abstraction, 2012. Fargede tekstilbånd. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.

HVERDAGSLIGE OBJEKTER

En stor del av Dahlgrens kunst handler om å finne og skape striper. De grafiske mønstrene settes ofte sammen av identiske eller lignende hverdagslige objekter i stor skala. I Porto 1968 (2011) har han skapt et stripete bilde av kleshengere. Man kan fortsatt gjenkjenne kleshengeren i bildet, men den har mistet sin opprinnelige funksjon. Bakgrunnen for tittelen Porto 1968 er at Dahlgren i flere av sine verk velger en tilfeldig by og årstall som tittel. Han synes det er interessant å se hvilke assosiasjoner publikum skaper gjennom tittelen.

Jacob-Dahlgren-Porto-1968-2011-Foto-Oddbjørn-Erland-Aarstad.jpg#asset:11732

Jacob Dahlgren, Porto 1968, 2011. Kleshengere i plast og aluminiumsstativ. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.

I verket Units of Measurements (2020) bruker Dahlgren tommestokken til å lage et bilde direkte på to av veggene i utstillingen. Ved å bruke tommestokken tar Dahlgren i bruk et objekt man vanligvis forbinder med monteringen av en utstilling. På samme måte som i Porto 1968 mister objektet sin opprinnelige funksjon og blir i dette rommet omgjort til et stripete bilde hvor Dahlgren leker seg med å skape en form, som endrer seg etter hvor du befinner deg i rommet

Jacob-Dahlgren-Units-of-Measurements-2020-Foto-Oddbjørn-Erland-Aarstad.jpg#asset:11733

Jacob Dahlgren, Units of Measurements, 2020. Tommestokker. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.

I verket Heaven is a Place on Earth (2020) har Jacob Dahlgren blitt inspirert av den amerikanske kunstneren Carl Andre (f. 1935). Carl Andre har laget flere stedspesifikke installasjoner av murstein eller metallplater lagt i mønstre på gulv. Ideen til Heaven is a Place on Earth fikk Dahlgrens etter å ha opplevd et av Carl Andres verk på Tate Modern i London. Installasjonen var ment til å gå på, men få besøkende på Tate gjorde det. Dahlgren syntes det var interessant å observere hvordan vaktene ved museet «tilfeldigvis» gikk over verket for å vise publikum at det var lov. I Dahlgrens verk lages det geometriske mønsteret på gulvet av badevekter. Disse objektene er det ment at vi skal gå på. For noen er det uproblematisk, mens for andre er en vekt noe man unngår. Publikum må ta et bevisst valg om de ønsker å gå på dem eller ikke. Dette stedspesifikke verket er laget til utstillingen NONA: Jacob Dahlgren.

Jacob-Dahlgren-Heaven-is-a-Place-on-Earth-2020-Foto-Oddbjørn-Erland-Aarstad-13.jpg#asset:11735Heaven is a Place on Earth, 2020 Svarte og hvite badevekter. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.