Utstilling

Shahrzad Malekian

Rebelske former

19. nov. 2022 - 07. mai 2023

Er det mulig å leke i et kunstmuseum? Vanligvis gjør vi ikke det, fordi vi tar hensyn til kunstverkene som stilles ut. Men hva om kunsten er laget for å brukes?

Rebelske former er en kunstinstallasjon som inviterer barn – og alle som har vært barn – til utforskning og samarbeid i den frie lekens ånd. Den består av en gruppe skulpturer som har ulike farger, former, materialer, størrelser og vekt. Utstillingen utforsker dynamikken mellom kunstverkene og et deltakende publikum ved å skape et sett med muligheter for lek og samspill. Skulpturene kan berøres, bæres og brukes – til å bygge, kombinere eller kle på seg – i uendelige variasjoner. Ved å invitere publikum til å bli aktive deltakere, lar kunstneren Shahrzad Malekian deltakerens kropp, kunnskap, fantasi og kreativitet bli en del av kunstverket. Utstillingen er en del av det pågående kunstprosjekt Participatory Playground, som har blitt vist i ulike versjoner og situasjoner i offentlige rom, barnehager og kunstinstitusjoner.

Shahrzad Malekian (f. 1983 i Iran, bor og arbeider i Oslo) lager kunstverk som tar utgangspunkt i kroppen. Hun arbeider med performance, video og skulptur - ofte i kombinasjon. For Malekian er kroppen både et medium og et verktøy for å utforske sosiale, kulturelle og politiske holdninger, normer og strukturer. Hun benytter seg av strategier som deltakelse og samarbeid for å utforske performativitet og interaksjon, i kunstinstitusjoner og i offentlige rom.

Utstillingen er en del av en utstillingsserie spesielt rettet mot barn og unge på Stavanger kunstmuseum. Under paraplyen NONA har vi invitert en rekke samtidskunstnere til å utvikle prosjekt som tar for seg lek som overordnet tematikk og som utforsker deltakelse, samspill og performativitet i en museumskontekst.

Vil du besøke utstillingen?
Barn ønskes velkommen i følge med en voksen. Benytt anledningen til å bli en medspiller i barnets kreative utforskning av utstillingen! Vi oppfordrer til varsomhet med hensyn til kunstverkene – men spesielt med hensyn til hverandre.

For å skape en god opplevelse for publikum er det begrenset antall plasser i utstillingen, med maks 15 personer om gangen. Utstillingsbesøket kan forlenges i verkstedet Studio Nona som tilbyr aktiviteter utformet av kunstneren.

Kunstneren ønsker å takke Maïna Joner og Eli Mai Huang Nesse for deres bidrag til utstillingen. Takk også til museets frivillige Nina Eiken, Edda Wangsholm og Elsa Fosse.

Utstillingen er støttet av Stavanger kommune.

Foto: Eivind Egeland (ingressbilde), Oddbjørn Erland Aarstad (hovedbilde)