Sol Calero

Las seis ventanas

03. jun. 2023 - 31. des. 2023

Las seis ventanas (De seks vinduene) er et stedsspesifikt totalkunstverk av Sol Calero. En plattform gir utsikt mot et veggmaleri med dekorative elementer fra klassisk arkitektur og med seks malerier som «vinduer». Maleriene antyder et landskap utenfor, et fargerikt og levende landskap der naturen har tatt over.

Sol Calero har latt seg inspirere av arkitekturen til museet – en paviljong med ni kanter – for å utforske ideer knyttet til panoramamaleriet. Panoramamaleriet var populært på 1800-tallet og bestod av malerier i 360 grader som ble vist inne i spesialbygde rom. I panoramaet ble betrakteren omsluttet av maleriet for å skape illusjonen av å se ut på et virkelig landskap. Panoramaet skulle bringe opplevelsen av et sted eller en historisk hendelse til folk i en tid der det var uvanlig å reise. På en lignende måte tar Las seis ventanas deg med til et annet sted, som kanskje vekker assosiasjoner, drømmer eller forventninger.

Interessen for deltakelse og samarbeid er gjennomgående i Sol Caleros kunstnerskap. Publikum inviteres til å delta i utstillingen ved å lage mosaikker i verksteder som vil finne sted i løpet av hele utstillingsperioden.

Sol Calero (f. 1982, Caracas, Venezuela) er kjent for romlige installasjoner bestående av maleri, mosaikk og keramiske- og arkitektoniske elementer. Disse skaper ofte en ramme for sosiale situasjoner som utforsker ulike former for felleskap, gjennom å invitere publikum til deltakelse. Bak det lekne og fargerike uttrykket ligger politiske temaer som utforsker forestillinger om andre kulturer, stereotypier, turisme og det eksotiske. Calero har tidligere arbeidet med frisørsalongen, reisebyrået, bussen og kantinen som steder der felleskap skapes, og der forestillinger om andre mennesker både produseres og kan utfordres.

Utstillingen er en del av en utstillingsserie spesielt rettet mot barn og unge på Stavanger kunstmuseum. Under paraplyen NONA inviterer vi norske og internasjonale kunstnere til å vise verk som utforsker ulike former for deltakelse, samspill og lek. Utstillingene inviterer publikum til å delta i ulike kreative prosesser. Hensikten er å knytte sterkere bånd mellom det å se og gjøre, og formidle ulike kunstneriske metoder og teknikker til publikum.

Publikum i alle aldre ønskes velkommen i utstillingen, men vi minner om at barn må ha følge av en voksen.
Mosaikkene passer best for publikum fra 7 år, men kan gjerne utføres i samarbeid mellom små og store. Følg med her på hjemmesiden for informasjon om åpne mosaikkverksteder i utstillingsperioden.

Bilde: Sol Calero, Las seis ventanas (De seks vinduene), 2023. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad