Fra røttene
Kitty Kielland & Frida Hansen
Kitty Kielland (1843-1914) og Frida Hansen (1855-1931) levde ekstraordinære liv, var fornyere innen hver sitt kunstneriske område, stilte ofte ut, markerte seg som skribenter i offentligheten og jobbet på flere arenaer for kunstnerisk frihet og kvinnefrigjøring. Begge hentet inspirasjon fra landskapet og planteriket på Jæren og i Ryfylke, og videreutviklet kunsten sin i samspill med norske og internasjonale kunstmiljøer. De deltok på mange av de samme utstillingsstedene, som Verdensutstillingene i Chicago og Paris, og i Stavanger kunstforening som den gang hadde lokaler i Stavanger Museum på Kannikhøyden.
Fra røttene tar utgangspunkt i Kielland og Hansens felles tilhørighet i Stavanger. De to kunstnerne vokste opp i samme miljø og var nesten naboer i mange år. Hansen malte sammen med Kielland før hun giftet seg. I 1872 flyttet Kielland til Karlsruhe for å utdanne seg til landskapsmaler. Hun bodde videre i München og Paris, men var ofte i Stavanger. Her stilte Kielland ut på kunstforeningen og engasjerte seg i kvinnenes leseforening, som var to kunst- og kulturinstitusjoner som Hansen også var medlem i. Hansen dyrket blomster og anla et imponerende hageanlegg rundt Køhler-huset i Stavanger. Det store økonomiske krakket i 1883 førte til konkurs for Hansen-familien og byens øvrige handelshus. Hansen flyttet fra huset til en leilighet i Gamle Stavanger, og her startet karrieren: først med broderi, deretter med plantefarging og billedvev.
Hansen etablerte Norges første plantefargeri i Stavanger 1889. I 1892 startet hun vevatelier i Oslo med flere ansatte og produksjon av gulvtepper, veggtepper, puter, duker og møbeltrekk. Kielland var medstifter av Norsk kvinnesaksforening i 1884. Hun var også medlem i et rådgivende organ for kvinnenes utstilling i Chicago i 1893, der Hansen stilte ut billedveven Løvetann. Sammen med Randi Blehr opprettet Hansen aksjeselskapet Norsk Aaklæde- og Billedtæppe-Væveri der Kielland og Harriet Backer var blant aksjonærene. Både Hansen og Kielland bosatte seg permanent i Oslo samtidig som de fortsatte sin omfattende reisevirksomhet til land som Frankrike, England, Italia og Danmark.
Fra røttene viser kunstverk knyttet til tema som kunstnerisk arbeidsprosess, natursyn, identitet, kunstnerhjem, kvinnesak og deltakelse i offentligheten i årene før og etter 1900. Med flere innlånte arbeider og verker fra egen samling markerer utstillingen Stavangers 900-års jubileum i 2025.